Strona główna / Rozwiąż problem / Trądzik młodzieńczy

Trądzik młodzieńczy

Trądzik młodzieńczy

Uważa się, że problem trądziku występuje u nastolatków w okresie dojrzewania. Niestety, dorośli w wieku powyżej 25 lat również cierpią na trądzik. Zwykle wszystko zaczyna się od tłustego połysku skóry i rozszerzonych porów. W rezultacie występują otwarte zaskórniki (czarne kropki) i zamknięte ropnie krosty, a także duże wewnętrzne guzki lub torbiele. Trądzik młodzieńczy jak się go pozbyć szybko i bez blizn? Podstawą leczenia trądziku młodzieńczego jest konsultacja dermatologiczna i przyjmowanie specjalistycznych leków.

Problemowa skóra u nastolatków – trądzik młodzieńczy

W wieku 11-15 lat ciało nastolatka oczekuje wielu znaczących zmian związanych z okresem dorastania (dojrzewania), a jednym z nieprzyjemnych objawów tego okresu jest pojawienie się trądziku, tłustego połysku skóry, czarnych plam, szybko przetłuszczających się włosów. Jest to wynikiem zwiększonej aktywności gruczołów łojowych w tym okresie. Większość gruczołów odnotowano na twarzy, klatce piersiowej i plecach, co oznacza, że strefy te najbardziej cierpią. Pomimo tego, że trądzik młodzieńczy nie jest chorobą zagrażającą życiu, może niekorzystnie wpłynąć na przyszłe życie młodych ludzi: dyskomfort psychiczny spowodowany niedoskonałościami na skórze może powodować niską samoocenę i izolację. Te cechy pozwalają uważać trądzik młodzieńczy za szczególnie ważny i pilny problem dla młodych ludzi, z którym dermatolodzy z powodzeniem pomagają sobie poradzić.

Co zrobić, jeśli młodzi ludzie mają wrażliwą skórę? Taka skóra reaguje na wszelkie bodźce zewnętrzne przez zaczerwienienie, łuszczenie, uczucie napięcia skóry i swędzenie. Niestety trądzik może również wystąpić u nastolatków o wrażliwej skórze. W takim przypadku stosowanie konwencjonalnych środków przeciwtrądzikowych może tylko zwiększyć podrażnienie twarzy. Dermatolog pomoże wybrać zabieg dla delikatnej skóry.

Często młodzieńczy trądzik może rozwinąć się na tle chorób somatycznych: endokrynologii, chorób przewodu pokarmowego, chorób zakaźnych itp. Co jest dobre na trądzik młodzieńczy? Samoleczenie w domu, za pomocą środków ludowych i porad z Internetu jest często nie tylko nieskuteczne, ale może również być szkodliwe: marnuje się czas, podrażnia skórę i stwarza warunki do powstawania blizn. Zdecydowanie nie zaleca się wyciskania trądziku, ponieważ tkanka skóry zostaje uszkodzona, a stan zapalny utrzymuje się przez długi czas.

Trądzik młodzieńczy przyczyny występowania

Aby wybrać właściwe leczenie trądziku młodzieńczego, ważne jest zbadanie przyczyn jego występowania. Uważa się, że sedno choroby znajduje się w mieszku łojowym, a ściślej w ujściu gruczołu łojowego, który jest zatkany martwymi komórkami z powodu niewystarczającego złuszczania. Ponadto wypływ sebum jest zaburzone, a czasami jest on zakażony różnymi bakteriami. Zmiany objawiają się między 12 a 20 rokiem życia, trądzik młodzieńczy u chłopców występuje wcześniej, natomiast dziewczęta cierpią z tego powodu w wieku 17-20 lat.

Przyczyny trądziku na czole:

• Zmiany hormonalne
  • Okres dojrzewania

Mikrobiologia samej choroby jest taka sama zarówno u nastolatków, jak i dorosłych. Medycyna uznaje skórę, jako podstawowe ogniwo w metabolizmie hormonów płciowych steroidowych, których głównymi celami są mieszki włosowe, naskórek i gruczoły łojowe. Na każdym etapie rozwoju nastolatka następuje kolejne włączanie i działanie hormonów, gruczołów dokrewnych, substancji biologicznie czynnych. Wielu młodych ludzi zastanawia się leczyć trądzik młodzieńczy? Konieczna jest wizyta u dermatologa, podczas której zostanie dopasowana kuracja farmakologiczna, ponadto mogą być wskazania do peelingu medycznego.

Jak objawia się trądzik młodzieńczy?

Trądzik młodzieńczy objawia się otwartymi oraz zamkniętymi zaskórnikami a także wykwitami zapalnymi. Przyjmują postać grudek oraz krost, położonych na tych obszarach skóry, w których znajduje się najwięcej gruczołów łojowych, tj. na twarzy, górnej połowie klatki piersiowej oraz na plecach. Zmiany skórne mogą też pojawiać się ramionach oraz pośladkach. Jak pozbyć się trądziku młodzieńczego, aby zniknęły wypryski i zaskórniki?

Sposób na trądzik młodzieńczy

Główne zadania w leczeniu trądziku młodzieńcze to:

• Przeciwdziałanie tworzeniu się krostek – właściwa pielęgnacja skóry trądzikowej jest podstawą każdej kuracji leczniczej.
  • Niwelowanie zmian trądzikowych na skórze – preparaty na trądzik młodzieńczy zawierające: kwas retinowy, kwas karboksylowy, salicylowy, rezorcyna (substancja chemiczna o właściwościach przeciwtrądzikowych)
  • Ograniczenie produkcji sebum – doustnie i zewnętrznie stosowanie retinoidów, leków hormonalnych, antyandrogenów, estrogenów itp.
  • Przeciwdziałanie otwieraniu krost i rozwojowi stanu zapalnego (antybiotyki i zewnętrzne leki przeciwbakteryjne).

Jak wyleczyć trądzik młodzieńczy lekami farmakologicznymi?

Antybiotyki i retinoidy do użytku zewnętrznego lub stosowanie glukokortykoidów doustnie w ciężkich postaciach trądziku. Aby zapobiec bliznowaceniu konieczne jest podjęcie leczenia na wczesnym etapie pojawienia się krostek. Co na trądzik młodzieńczy po leczeniu farmakologicznym? Można zadbać o poprawienie wyglądu blizn dopiero po osiągnięciu stabilnej remisji (peeling medyczny, resurfacing, kortykosteroidy, laseroterapia itp.). Dermatolog ustala kurację na podstawie takich czynników: objawy choroby, charakter zmian skórnych (niezapalne, zapalne), nasilenie choroby (łagodne, umiarkowane lub ciężkie), umiejscowienia zmian na skórze.

Trądzik młodzieńczy jak leczyć zmiany, które powstały po zakończonej kuracji?

Niestety młodzieńczy trądzik może powodować nieprzyjemne konsekwencje, które nazywa się zmianami po trądziku. W miejscach dawno istniejących elementów zapalnych z trądzikiem mogą pozostać powiększone pory, plamy naczyniowe, pigmentacja i blizny. Czynnikami predysponującymi do ich są: przedłużony przebieg trądziku młodzieńczego, głębokie elementy zapalne, wyciskanie krostek, późne podjęcie leczenia. Zmiany bliznowate po trądziku pozostają do końca życia i stanowią poważną wadę kosmetyczną, którą można naprawić jedynie za pomocą zabiegów kosmetycznych.

Na trądzik młodzieńczy leczenie poprzez oczyszczanie skóry

Kosmetologiczne sposoby na trądzik młodzieńczy mogą być podjęte na podstawie wskazań dermatologa, który może najpierw zlecić przyjmowanie leków wewnętrznych (doustnych) i zewnętrznych maści i kremów.

Najskuteczniejsze metody to peeling medyczny

Peeling medyczny jest wskazany przy leczeniu trądziku, wszelkie grudki i krostki znajdujące się na twarzy, plecach, ramionach, można niwelować podczas tego zabiegu. Stężenie preparatów jest dobierane przez dermatologa specjalnie do wymagań skóry młodych ludzi, wykorzystywane kwasy sprawdzają się w przypadku skóry wrażliwej i problematycznej. Jest to terapia towarzysząca w leczeniu, ponadto złuszczanie naskórka ma działanie przeciwbakteryjne i zapobiega tworzeniu się przebarwień na skórze.

Usunięta wierzchnia warstwa skóry pozwala na lepsze wchłanianie leków stosowanych zewnętrznie. Peeling medyczny opiera się na wykorzystaniu takich kwasów jak: pirogronowy, glikolowy, salicylowy, migdałowy. Zgłaszając się konsultację dermatologiczną do kliniki dermatologii i medycyny estetycznej Soft Skin we Wrocławiu, lekarz zaleci leczenie farmakologiczne i zabieg kosmetologiczny. W przypadku powstania blizn będzie można skorzystać z takich procedur jak: laserowy resurfacing, mikronakłuwanie skóry Dermapen.

Konsultacja kosmetologiczna Wrocław

Konsultacja u kosmetologa jest pierwszym krokiem w rozwiązaniu wielu problemów skórnych oraz ustaleniu odpowiednich strategii pielęgnacyjnych. Konsultacja kosmetologiczna w Soft...

Yellow Peel

Yellow peel to mocny peeling chemiczny o niskim pH 0,3-1,5, a swoją nazwę zawdzięcza kolorowi obecnego w nim retinolu. Jego...