Strona główna / Rozwiąż problem / Nadmierna potliwość

Nadmierna potliwość

Nadmierna potliwość

Nadmierne pocenie to obfite pocenie się, które występuje niezależnie od czynników fizycznych, takich jak zwiększona aktywność fizyczna, przegrzanie, wysoka temperatura otoczenia. Ciągle mokre pachy, dłonie i stopy, a także nieprzyjemny zapach potu przyczyniają się do obniżenia samooceny i negatywnego postrzegania osoby w otoczeniu. Obecnie stosuje się różne środki i skuteczne metody pozbycia się problemu, który powoduje dyskomfort fizyczny i psychiczny.

Rodzaje nadmiernej potliwości

Wyróżnia się następujące typy:

• Ogólna nadmierna potliwość – problem często wskazuje na obecność przewlekłej infekcji w organizmie, choroby tkanki limfatycznej lub zaburzeń metabolicznych, powodujących ciężkie nadmierne pocenie całej powierzchni skóry.
  • Podstawową, manifestowaną lokalnie, jest nadmierna potliwość, której przyczyny nie są oczywiste, choroba rozwija się w różnych częściach ciała, trwa dłużej niż sześć miesięcy.
  • Wtórne nadmierne pocenie się nóg – zwiększone pocenie się wiąże się z przymusowym ograniczeniem ruchów jednej kończyny lub części ciała z zaburzeniem neurologicznym.

Nadmierna potliwość przyczyny

W rzeczywistości pocenie się jest naturalnym procesem, który zapewnia ochłodzenie organizmu i częściową eliminację nadmiaru płynów, substancji toksycznych, produktów rozpadu i metabolizmu wody i soli. Na przykład niektóre substancje wydalane z ciała za pomocą potu mogą zabarwić je na niebiesko, zielono i czerwono.

Gruczoły potowe znajdujące się w tłuszczu podskórnym wytwarzają pot. Największa liczba gruczołów potowych znajduje się w pachach, na podeszwach i stopach. Pot składa się w 97% z wody, cała reszta to zanieczyszczenia soli, a także substancje organiczne, które pojawiają się w organizmie w procesie ludzkiego życia. Pocenie fizjologiczne jest warunkiem oczyszczenia organizmu z toksyn i innych odpadów. Zwykle pocenie się wzrasta wraz ze wzrostem temperatury otoczenia, podczas aktywnego wysiłku fizycznego i emocjonalnego oraz hipertermii.

Istnieją dwa rodzaje zwiększonej potliwości – pierwotna i wtórna

• Pierwotna nadmierna potliwość występuje w okresie dojrzewania. Na występowanie tego naruszenia cierpi 1% populacji.
  • Wtórna nadmierne pocenie występuje na tle chorób neurologicznych, hormonalnych lub somatycznych. Określenie czynników powodujących nadmierne pocenie się określa schemat dalszego badania i leczenia.

Nadmierne pocenie twarzy i głowy przyczyny

Nadmierna potliwość twarzy uwidacznia się szczególnie w obszarze czoła i nosa, często przyczynia się do odczuwania zawstydzenia i wycofania życia towarzyskiego. Nadmierne pocenie się przyczyny ma w wielu obszarach życia i zdrowia:

• Przeżywanie silnych emocji
  • Otyłość
  • Zaburzenie funkcjonowania działania układu nerwowego
  • Genetyka
  • Zaburzenia hormonalne występujące w okresie dojrzewania i menopauzy
  • Schorzenia kardiologiczne
  • Cukrzyca
  • Gruźlica
  • Choroba Parkinsona
  • Spożywanie gorących, pikantnych potraw
  • Niektóre nowotwory.

Jeśli występuje nadmierna potliwość głowy, może dojść rozwoju grzybicy skóry głowy, a to prowadzi do powstania łupieżu. W przypadku pocenia się głowy u dorosłego mogą być stosowane zarówno napary ziołowe jak też jonoforeza, która jest zabiegiem wykorzystującym prąd o małym natężeniu. Jednak najskuteczniejsze są śródskórne zastrzyki z botoksu.

Przyczyny nadmiernego pocenia się w nocy

Nadmierna potliwość w nocy może wskazywać na toczenie się wielu chorób. Przyczyny nadmiernej potliwości nocnej upatrywane są w zachorowaniu na infekcje takie jak: HIV, bruceloza i gruźlica. Schorzenia nowotworowe jak np. guz chromochłonny oraz zaburzenia endokrynologiczne to znaczy choroby tarczycy, cukrzyca oraz zespół bezdechu sennego. Nadmierne pocenie w nocy jest jednym z objawów nadczynności tarczycy szczególnie objawiające się w okresie menopauzy.

Nadmierne pocenie pod pachami

Przyczynami nadmiernego pocenia pod pachami może być: cukrzyca, gruźlica, schorzenia nerek, nadczynność tarczycy. Nieprzyjemny zapach acetonem może świadczyć o cukrzycy. Samodzielnie nie uda się zdiagnozować podłoża nadmiernego pocenia się pod pachami, dlatego konsultacja dermatologiczna jest niezbędna. Zioła są dobrym sposobem na ograniczenie wydzielania potu, polecana jest szałwia, kora dębu i melisa. Można parzyć te zioła i spożywać smaczną herbatkę oraz dodawać napar do kąpieli. Jak dotąd nie ma skuteczniejszej metody na pozbycie się krępującej nadpotliwości pach są zastrzyki z botoksu, po kilku zabiegach problem przestaje zaburzać codzienne funkcjonowanie.

Potliwość dłoni i potliwość stóp

Przy nadmiernej potliwości leczenie jest wskazane, aby podnieść swoją samoocenę i zapobiec rozwojowi zmian skórnych, podrażnień oraz namnażania się drobnoustrojów i grzybów. Nadmierna potliwość stóp i dłoni może występować samoistnie lub wskazywać na choroby tarczycy, cukrzycy i nowotworów a także może wskazywać na naczyniowych bólów głowy. Ponadto nadpotliwość dłoni i stóp wiąże się z przeżywaniem silnych emocji, stresu, lęków. Spocone dłonie i stopy to ujawniający się dyskomfort będący dużym problemem w kontaktach z innymi osobami. Nie podjęcie leczenia może skutkować rozwojem grzybicy oraz bakteryjnej infekcji skóry. Najlepszym rozwiązaniem tak jak w poprzednich przypadkach jest śródskórne wstrzykiwanie toksyny botulinowej w miejsca nadmiernego pocenia.

Objawy wiążące się z nadmiernym wydzielaniem potu

Zwiększona potliwość może mieć charakter ogólny, w tym przypadku występuje zwiększone pocenie się prawie na całej powierzchni ciała. W takim przypadku dolegliwość może być spowodowana zaburzeniami czynnościowymi układu nerwowego i hormonalnego lub obecnością niektórych chorób zakaźnych. W przypadkach, gdy wzmożone pocenie się ogranicza się do poszczególnych części ciała, może to wskazywać na miejscową nadmierną potliwość spowodowaną zwiększoną pobudliwością układu nerwowego.

Nadmierna potliwość leczenie

Głównym sposobem leczenia nadmiernej potliwości jest higiena osobista. Jeśli nadpotliwość jest związana z chorobami przewlekłymi, może zostać zlecone leczenie zachowawcze. Terapia będzie obejmowała metody psychoterapeutyczne, farmakologię, antyperspiranty. Do farmakoterapii nadmiernej potliwości stosowane są na przykład preparaty z atropiną, które działają na współczulny układ nerwowy, ograniczając jego pobudliwość, co przyczynia się do redukcji wydzielania gruczołów potowych. Osoby niestabilne psychicznie mogą przyjmować leki uspokajające, ograniczające pocenie się. Jeżeli leczenie zachowawcze jest nieskuteczne może zostać zastosowane leczenie chirurgiczne w postaci sympatektomii (to zabieg, który niszczy nerwy we współczulnym układzie nerwowym).

Toksyna botulinowa na nadmierne pocenie się

Botox jest dobrze znanym sposobem na zachowanie młodości. Innym sposobem korzystania z niego jest ograniczenie nadmiernego pocenia się. Korekta toksyną botulinową polega na wprowadzeniu substancji do obszaru problemowego. Działanie leku blokuje impulsy i eliminuje efekt nadmiernej potliwości. Czas działania botoksu wynosi do 12 miesięcy.

Cechy ekspozycji i zalety zastrzyków z botoksu

Leki stosowane w leczeniu nadmiernego pocenia się obejmują toksynę botulinową typu A, pochodzenia organicznego. W małych dawkach jest bezpieczna dla organizmu, służy do blokowania impulsów nerwowych i mięśniowych. Po wprowadzeniu botoksu pod skórę impulsy z włókien potu nie są przenoszone do gruczołów i ustaje nadmierne pocenie się. W takim przypadku wymiana ciepła i wody w skórze nie jest zakłócona.

Leczenie tą metodą jest skuteczne w drugim i trzecim etapie choroby, gdy obserwuje się silne pocenie się z napięciem nerwowym, dyskomfortem w komunikacji lub osoba ma ciągłe pocenie się i mokre ubrania od potu. Procedura nie wymaga przygotowania. Aby wyeliminować ból, kosmetolog nakłada na skórę miejscowy środek znieczulający. Toksyna botulinowa wstrzykiwana jest na głębokość od 2 do 3 mm i trwa od 40 do 60 minut.

Profesjonalny i bezpieczny zabieg wstrzyknięcia toksyny botulinowej wykonywany jest w klinice dermatologii i medycyny estetyczne Skin Soft we Wrocławiu. Botox oddziałuje na gruczoły potowe ograniczając znacznie wytwarzanie potu do 80%. Miejsca z nadmierną potliwością są ostrzykiwane toksyną botulinową przy wykorzystaniu cienkiej igły. Efekt zredukowania nadmiernego pocenia utrzyma się od pół roku do roku, po czym można wykonać kolejny zabieg.

Toksyna botulinowa (botoks)

Zabiegi w oparciu o botoks – we wrocławskiej klinice Soft Skin szeroko wykorzystujemy biologiczne właściwości toksyny botulinowej: odmładzamy, korygujemy rysy,...

Leczenie nadpotliwości

Wydzielanie potu to istotny element w termoregulacji organizmu – jedna z ważniejszych funkcji skóry. Nadmierna potliwości jednak staje się uciążliwa...