Bruksizm

Bruksizm

Bruksizm jest spowodowany okresowo występującymi epizodami mimowolnego skurczu mięśni żucia, któremu towarzyszy zaciskanie szczęk i zgrzytanie zębami. Bruksizm to tendencja do zgrzytania zębami u dorosłych, które może również występować u dzieci. Największy wpływ na pojawienie się tego nawyku mają czynniki psychologiczne, na przykład stres, lęk, napięcie.

Co to jest bruksizm?

W przypadku bruksizmu mięśnie żujące człowieka są hipertoniczne, dlatego ludzie zaciskają mocno zęby nawet w spoczynku. Naukowcy odkryli, że zęby ludzi z objawami bruksizmu w ciągu dnia stykają się ze sobą siedem razy dłużej niż zęby ludzi zdrowych. Stałe napięcie mięśni zaburza również staw skroniowo-żuchwowy. Wspólne problemy są konsekwencją bruksizmu, a nie jego przyczyną. Dziś w walce z bruksizmem Wrocław oferuje takie rozwiązanie, jak terapia botulinowa. Leczenie bruksizmu botoksem w klinice Soft Skin polega na wprowadzeniu zastrzyków toksyny botulinowej do mięśni żujących, co ma miejscowy efekt relaksujący.

Bruksizm przyczyny występowania

Bruksizm może mieć różne przyczyny, dlatego jego leczeniem zajmują się specjaliści z wielu dziedzin medycyny. Nie dotyczy to tylko stomatologów, ale również psychologów, neurologów, laryngologów i kosmetologów. Leczenie bruksizmu leży w gestii medycyny estetycznej która stosuje na bruksizm botoks z doskonałymi wynikami zabiegowymi.

Główne przyczyny rozwoju bruksizmu

Według psychologów przyczyny bruksizmu związane są z problemami emocjonalnymi, stresem, które przyczyniają się do wystąpienia mimowolnych skurczy mięśni i zgrzytania zębami. Ten objaw u dorosłych występuje dość często, dlatego nie tylko kobiety, ale również mężczyźni korzystają z leczenia bruksizmu toksyną botulinową. Neurogeniczna teoria patologii łączy ten problem z zakłóceniem aktywności ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, któremu towarzyszy rozwój zaburzeń neurologicznych i motorycznych. Dość w przypadku bruksizmu przyczyny można łączyć z zaburzeniami snu, drżeniami, miażdżycą i padaczką.

Badania stomatologiczne dowodzą, że powstawanie bruksizmu jest spowodowane przez różne nieprawidłowości w strukturze i funkcjonowaniu układu zębowo-twarzowego. Osteopatyczna teoria rozwoju bruksizmu wskazuje, że ta patologia jest próbą układu nerwowo-mięśniowego, aby wyeliminować blokowanie szwów czaszkowych i przywrócić zaburzony rytm czaszkowo-krzyżowy. Zgrzytanie zębami u dorosłych może wystąpić w wyniku niedawnego urazowego uszkodzenia mózgu, nadużywania alkoholu, nikotyny, kofeiny, tabletek nasennych i leków przeciwdepresyjnych. Stomatologia uważa bruksizm u osób dorosłych za zaburzenie rozwoju uzębienia. Jest to typowe dla osób, które spełniają jeden z następujących warunków:

• Wada zgryzu
  • Niewystarczająca lub nadmierna liczba zębów
  • Występuje zapalenie stawów, artroza
  • Nieprawidłowa protetyka zębów
  • Nieprawidłowy aparat ortodontyczny.

Objawy bruksizmu

Czas trwania epizodów bruksizmu najczęściej nie przekracza 10 sekund. Jednak z dnia na dzień może być kilka takich epizodów. Najczęściej objawy są zauważane przez bliskich, osoba cierpiąca na tę dolegliwość nie kontroluje swojego stanu podczas snu i nie budzi się w wyniku zgrzytania zębami. Ten symptom wiąże się ze zmianami w oddychaniu, ciśnieniu krwi i pulsie, które osiągają nieprawidłowe parametry.

Rano po ataku bruksimu objawy dodatkowe mogą się ujawnić w postaci:

• Bóle mięśni twarzy
  • Ból zęba
  • Ból w okolicy szczęki
  • Bóle głowy
  • Senność w ciągu dnia
  • Zawroty głowy
  • Artroza stawu szczękowego.

Przy przedłużonym przebiegu bruksizmu może wystąpić patologiczne ścieranie zębów, pęknięcia w szkliwie, a także złamania korony zębów. Skutkiem urazu zębów jest stan zapalny tkanek przyzębia, obluzowanie, utrata zębów, uszkodzenie wypełnień, sztucznych koron, protez.

Istnieją dwie formy bruksizmu:

• W ciągu dnia (bruksomania) – zgrzytanie zębami, niewłaściwa pozycja szczęki, ssanie palców i obgryzanie warg.
  • Noc – bardziej surowa forma. Ma silny negatywny wpływ na szkliwo, stymuluje zgrzytanie zębami, zwiększa obciążenie i ogólne napięcie szczęki. Ta dolegliwość może i powinna być zwalczana.

Jeśli nie zostanie zastosowane leczenie bruksizmu, w przyszłości może powodować zaburzenia żuchwy i pobliskich stawów. Tak, więc obserwuje się pojawienie się bólu, ograniczenie zdolności motorycznych szczęk, przerost mięśni odpowiedzialnych za funkcje żucia. Bruksizm i bruksiomania mogą pozostawić obrażenia na błonie śluzowej w jamie ustnej, co może powodować rozwój liszaja płaskiego, zapalenie dziąseł, otarcia pod układami protetycznymi itp.

Na bruksizm ćwiczenia

Na bruksizm ćwiczenia wykonywane kilka razy dziennie, w wolnym czasie, na przykład podczas pracy przy komputerze, pozwolą rozluźnić mięśnie żuchwy. Należy lekko wysunąć zęby, jednocześnie zamykając usta. Aby pomóc sobie w utrzymaniu tej pozycji, wystarczy delikatnie przycisnąć język do podniebienia. A jeśli główne ataki bruksizmu przytrafiają się podczas snu, ćwiczenia należy wykonywać w łóżku przed zaśnięciem.

Masaż szczęki i podbródka pomaga również w leczeniu bruksizmu. Delikatnie ściskając szczękę po bokach dłońmi, a także szyję bezpośrednio pod szczęką. Trzeba poruszać palcami po okręgu, delikatnie naciskając. Jeśli poczuje się ból lub dyskomfort, należy przerwać ćwiczenie. Ten rodzaj masażu może pomóc zmniejszyć napięcie i rozluźnić mięśnie szczękowo-twarzowe.

Jak leczyć bruksizm?

Schemat leczenia bruksizmu w klinice dermatologii i medycyny estetycznej we Wrocławiu jest wybierany z uwzględnieniem przyczyn i stopnia zaawansowania. W przypadku zgrzytania zębami u dorosłych osób maksymalny efekt leczenia bruksizmu osiąga się dzięki zastosowaniu metody kosmetologicznej (botoks).

Ze względu na fakt, że bruksizm jest również powodowany przez stres, eksperci podkreślają, że na leczenie tego problemu może wpływać zmiana stylu życia pacjenta. Chorobę tę można leczyć w gabinetach dentystycznych, ale prawdę mówiąc, dentyści mogą jedynie tymczasowo rozwiązać problem. Oferują swoim pacjentom specjalne podkładki na zęby, które powinny być noszone w nocy, aby chronić zęby przed zgrzytaniem i uszkodzeniem. Ta metoda, w przeciwieństwie do leczenia botoksem, nie może całkowicie wyeliminować problemu i przyczyn jego wystąpienia.

Jeśli ktoś cierpi na bruksizm leczenie farmakologiczne ma na celu zmniejszenie drgawek mięśni żucia podczas snu i może obejmować lekkie środki uspokajające i nasenne, magnez, wapń, witaminy z grupy B, ale na bruksizm botoks jest najskuteczniejszy. Leczenie bruksizmu wrocławska klinka Skin Soft proponuje przy użyciu toksyny botulinowej typu A, która po dostarczeniu do tkanki łączy się z płytką nerwowo-mięśniową powodując okresowe blokowanie przewodnictwa nerwowo-mięśniowego. Dokładnie chodzi o to, że iniekcja botoksu do mięśnia powoduje ograniczenie jego kurczenia, wskutek czego mięsień pozostaje w pozycji nieruchomej.

Leczenie bruksizmu toksyną botulinową – jak leczy bruksizm wrocławska klinika?

Bruksizm jak leczyć botoksem ten problem? Terapia botulinowa jest aktywnym leczeniem. Iniekcje z toksyny botulinowej wstrzykuje się bezpośrednio do mięśnia do żucia, co prowadzi do rozluźnienia, skurczów mięśni. Napięcie, ból przy żuciu i mięśnie skroniowe są zmniejszone. Bruksizm jest często związany z nadpobudliwością mięśni żucia, co powoduje przerost. Po prostu: powiększenie twarzy i deformacja konturu twarzy. Najczęściej ludzie nie zdają sobie sprawy z problemu aż do pewnego momentu. Ze względu na swoje właściwości biologiczne toksyna botulinowa wstrzykiwana w leczeniu bruksizmu w klinice Soft Skin we Wrocławiu powoduje odprężenie żwaczy. Taki zabieg redukuje bruksim objawy w postaci zgrzytania zębami ustępują i zatrzymane jest niszczenie zębów.

Diagnozowanie na początkowych etapach jest bardzo trudne. Pragnąc pozbyć się problemu takiego jak bruksizm leczenie we Wrocławiu zapewni maksymalny efekt w postaci terapii botulinowej. Jednak jest on osiągany przy aktywnym udziale pacjenta, który musi świadomie skupić się na rozluźnieniu mięśni. W ten sposób tworzy nowe ruchy mięśni żucia. Proces leczenia bruksizmu botoksem jest długi. Zniknięcie zjawiska bruksizmu wymaga dwóch lat.

Domięśniowe zastrzyki z toksyny botulinowej działają przez około 6 miesięcy. Zgryz jest stopniowo stabilizowany, odbudowuje się pracę mięśni, normalizuje pracę stawu skroniowo-żuchwowego, ból znika. Aby utrwalić wynik, konieczne może być powtórzenie leczenia bruksizmu toksyną botulinową. Podanie botoksu relaksuje wybrane mięśnie, dzięki czemu pacjent uzyskuje również wygładzenie skóry. Po zabiegu następuje znaczne zmniejszenie nawyku zgrzytania zębami.

Toksyna botulinowa (botoks)

Zabiegi w oparciu o botoks – we wrocławskiej klinice Soft Skin szeroko wykorzystujemy biologiczne właściwości toksyny botulinowej: odmładzamy, korygujemy rysy,...