Strona główna / Rozwiąż problem / Trądzik różowaty

Trądzik różowaty

Trądzik różowaty

Trądzik różowaty jest powszechną chorobą skóry, która, jeśli nie zostanie odpowiednio leczona, może powodować wiele niedogodności. Jest to przewlekła choroba skóry, której głównym objawem jest pojawienie się uporczywego zaczerwienienia oraz tworzenie się sieci naczyniowej, uporczywych czerwonych plam na twarzy, krost, grudek, guzków i innych wysypek. Trądzik różowaty jest spowodowany zaburzeniem w obrębie naczyń krwionośnych twarzy. Występuje u 8-10% populacji na całym świecie, w wieku od 40 do 50 roku życia. Chorobę częściej obserwuje się u kobiet, ale u mężczyzn powikłania choroby rozwijają się szybciej i częściej.

Trądzik różowaty przyczyny

Dokładne przyczyny choroby nie zostały jeszcze poznane. Oprócz predyspozycji genetycznych w rozwoju choroby bierze udział wiele czynników. Niestabilność naczyń, zaburzenia hormonalne i immunologiczne, procesy zapalne również wpływają na prawdopodobieństwo wystąpienia choroby. Czynniki chemiczne i fizyczne, a nawet stres mogą wpływać na chorobę. Różne mikroorganizmy mogą powodować stan zapalny powodując trądzik różowaty.

Istnieją następujące teorie przyczyn trądziku różowatego

• Zewnętrzne czynniki rozwoju trądziku różowatego. Zakłada się, że spożywanie przypraw, a także kawy i alkoholu, prowadzi do działania na błonę śluzową żołądka, dzięki czemu ekspansja naczyń krwionośnych na twarzy następuje odruchowo.
  • Teoria zakaźna. Ponieważ krosty pojawiają się na twarzy z trądzikiem różowatym, zakłada się, że pewna rola w rozwoju choroby należy do czynnika zakaźnego – bakterii. Teorię tę potwierdza fakt, że przy przepisywaniu antybiotyków objawy trądziku różowatego są znacznie zmniejszone. Ale w zawartości krost nie wykryto wirusa lub bakterii, które mogły być przyczyną tej choroby
  • Czynnik dziedziczny. Wielu ekspertów nie popiera teorii o dziedzicznych predyspozycjach do zachorowania na trądzik różowaty. Jednak przeprowadzone badania potwierdzają, że u 40% osób z trądzikiem różowatym schorzenie to występowało wśród najbliższej rodziny.
  • Choroby układu pokarmowego. W tym przypadku również zdania się podzielone, wielu specjalistów nie podziela założenia, mówiącego o połączeniu chorób żołądka i jelit z wystąpieniem trądziku różowatego. Przeprowadzone badania wykazały, że 50-90% osób cierpiących na trądzik różowaty miało symptomy stanu zapalnego żołądka, a około 40% symptomy schorzeń jelita cienkiego.

Trądzik różowaty objawy

Objawy trądziku różowatego mogą być wielorakie. Klasyczny przebieg choroby składa się z kilku kolejnych etapów.

• Pierwszy etap trądziku różowatego wyróżnia się czasowym wystąpieniem zaczerwienienia na nosie, policzkach i środkowej części czoła. Ponadto symptomy mogą pojawić się w innych obszarach na przykład na dekolcie. Co na trądzik różowaty? Leczenie powinno odbywać się pod okiem dermatologa, samoleczenie może doprowadzić do zaostrzenia się zmian na skórze.
  • Etap objawów grudkowo-ziarnistych. Z grudkowatej postaci trądziku różowatego na tle zaczerwienienia twarzy zaczynają pojawiać się trądzik i krosty. Zmiany skórne występują od kilku tygodni i są ułożone w grupach. Po ustąpieniu krostek i grudek nie powstają blizny lub widoczne są niewielkie. Natomiast obrzęk na twarzy można zauważyć tylko na czole i między brwiami. Jest to trudny czas dla skóry, ponieważ wzrasta jej wrażliwość na promienie słoneczne. Przebywając przez dłuższy czas na słońcu na skórze ujawnią się zaskórniki słoneczne. Nieprzyjemny symptom w postaci pieczenia i mrowienia skóry będzie już zmniejszony. Jednak wysypka zacznie obejmować całą skórę twarzy, głowy, dekoltu a czasami nawet pleców. W przypadku zmian skórnych na głowie odczuwany jest silny świąd.
  • Kolejny etap. Jeśli choroba postępuje, u niektórych osób pewne obszary skóry zaczynają gęstnieć, dzięki czemu wygląda na nierówną, przypominającą skórkę pomarańczową. Często dochodzi do pogrubienia niektórych części twarzy na przykład nosa i małżowiny usznej. U mężczyzn występuje nieprzyjemna komplikacja, pogrubienie nosa, co zaburza ich postrzeganie siebie. Jest to powiększony guzek przybierający niebieskawą barwę z licznymi naczyniami krwionośnymi. Zaczynają ujawniać się wgłębienia dzielące nos na oddzielne guzkowate zmiany.

Jak leczyć trądzik różowaty?

Przede wszystkim przed rozpoczęciem leczenia należy wykluczyć inne choroby, może zrobić to tylko dermatolog. Istnieje wiele chorób trudnych do zdiagnozowania, które objawiają się w podobny sposób, ale są znacznie bardziej niebezpieczne dla zdrowia. Zwykle stosuje się kombinację leków. Aby złagodzić zapalenie, przepisuje się przeciwzapalne maści o działaniu miejscowym, z pojawieniem się oznak powikłań bakteryjnych, leki przeciwbakteryjne. Stosowane są również leki ogólnoustrojowe. Konkretna dawka i sam lek jest wybierany tylko przez lekarza w każdym indywidualnym przypadku.

Trądzik różowaty zabiegi kosmetologiczne

Trądzik różowaty jest również leczony laserem. Dermatolog bierze pod uwagę styl życia, reakcje alergiczne, stopień choroby. Na ich podstawie powstaje indywidualna koncepcja zrównoważonego leczenia. Wykwalifikowani dermatolodzy z kliniki dermatologii i medycyny estetyczne Sof Skin we Wrocławiu leczą trądzik różowaty najnowocześniejszą i najskuteczniejszą metodą tzn. laserem Fotona. Pod jego wpływem ściany naczyń sklejają się, a tym samym znika główna patogenetyczna przyczyna choroby.

Wiązka laserowa nie uszkadza sąsiednich tkanek, jej działanie jest skierowane tylko na dotknięty obszar. Laser na trądzik różowaty to zabieg całkowicie bezbolesny i dość wygodny dla pacjenta, leczenie laserowe nie pozostawia żadnych śladów na skórze. Przed zakwalifikowaniem pacjenta do leczenia laserowego lekarze określają etap i formę trądziku różowatego. Na podstawie wyników badania dobierane są parametry zabiegu laserowego: długość fali, gęstość energii i intensywność impulsu świetlnego.

Strumień energii świetlnej emitowanej przez sprzęt laserowy podgrzewa hemoglobinę krwi, z której krew natychmiast koaguluje. Ze względu na wysoką temperaturę ogrzewania naczynia stają się przezroczyste i niewidoczne pod skórą. Ekspozycja impulsowa trwa krócej niż sekundę i koncentruje energię w pewnym punkcie, nie uszkadzając sąsiednich tkanek.

Trądzik różowaty leczenie laserem – korzyści

• Normalizuje krążenie krwi w dotkniętych obszarach skóry właściwej
  • Wzmacnia naczynia krwionośne
  • Przywraca tkankę łączną.

Ponadto fala laserowa o określonej długości powoduje dezynfekujące działanie przeciwdrobnoustrojowe, dzięki czemu rozwój bakterii zatrzymuje się, widoczne zapalenie jest usuwane, a objawy trądziku różowatego są zmniejszone. Podczas zabiegu na trądzik różowaty wiązka laserowa koaguluje naczynia krwionośne, znacznie i trwale redukując zaczerwienienie i swędzenie skóry, wnika głęboko w skórę. Laser, działając precyzyjnie na każde ognisko zapalne za pomocą krótkotrwałych impulsów, doprowadza tkankę do temperatury krytycznej, w której bakterie umierają. Proces jest absolutnie bezbolesny. Po zabiegu zapalenie stopniowo zanika, znikają obrzęki i zaczerwienienia.

Jaki laser na trądzik różowaty?

Spośród nowoczesnych metod leczenia trądziku różowatego terapia laserowa jest uważana za najbardziej skuteczną i bezpieczną. Klinika Soft Skin używa jednego z najlepszych laserów naczyniowych w świecie Fotona. Zaletą tego urządzenia jest to, że wiązka laserowa niszczy sam mechanizm powstawania trądziku różowatego i nie wpływa tylko na objawy. Laseroterapia powoduje pewną reakcję komórek skóry (całkowicie kontrolowaną przez dermatologa lub kosmetologa), która pomaga przywrócić tkankę łączną i wzmacnia naczynia krwionośne, normalizuje krążenie krwi w dotkniętych obszarach skóry właściwej. Ponadto pewna długość fali lasera ma działanie dezynfekujące, co pozwala szybko usunąć widoczne stany zapalne i objawy trądziku różowatego. Procedura nie powoduje dyskomfortu, a czas trwania jednej sesji wynosi 10-20 minut. Po leczeniu laserowym trądziku różowatego zdjęcia przed i po zabiegu pokazują doskonałe efekty w postaci znacznego zredukowania wszelkich czerwonych plam, grudek, krostek itd.

Trądzik różowaty leczenie domowe

Lekarze nie zalecają alternatywnych metod leczenia. Ich skuteczność nie została udowodniona, a długotrwałe leczenie nimi komplikuje przebieg choroby. Być może domowe metody mogą złagodzić chorobę, ale działanie ziół, balsamów i domowych maści jest nieprzewidywalne. Stosowanie na trądzik różowaty leczenia domowego powinno być również uzgodnione z dermatologiem. Leczenie domowe dotyczy robienia wywarów, spożywanych jak herbatka ziołowa, ponieważ może to ograniczyć stan zapalny skóry na twarzy. Najczęściej zaparzane są napary z pokrzywy i fiołków, krwawnika, liści orzecha włoskiego, truskawki. Istnieją doniesienia, że wypijając codziennie zaparzone zioła skóra będzie odzyskiwać zdrowy wygląd.

Najczęściej stosowane maski na leczenie trądziku różowatego?

• Maska ogórkowa składająca się ze starego świeżego ogórka i 4 kropli łopianu.
  • Maska z awokado składająca się z rozgniecionych owoców i oleju kokosowego.
  • Maska ziemniaczana składająca się ze startych ziemniaków i kilku kropli oleju lnianego.
  • Maska z olejkiem lawendowym i płatkami owsianymi, 6 kropli olejku lawendowego.

Po połączeniu składników danej maseczki należy nałożyć na ją na skórę twarzy i pozostawić na 15 minut a następnie zmyć.

Trądzik różowaty dieta

Osoby cierpiące na trądzik różowaty powinny przestrzegać diety, aby nie dopuścić do szerzenia się zmian na skórze i osiągnąć zredukowanie zaczerwienia, krostek i grudek. Trzeba unikać słodkich oraz słonych produktów, nie jeść potraw smażonych a także wędzonych. Nie należy pić mocnej herbaty, kawy oraz alkoholu. Przy trądziku różowatym dieta nie powinna zawierać dużej ilości tłuszczów zwierzęcych. Dermatolog zaleci spożywanie chudego mięsa, które powinno być gotowane, grillowane lub pieczone. Do menu trzeba wprowadzić większą ilość warzy i owoców, ziół, orzechów, roślin strączkowych. Trzeba zadbać o prawidłowe nawodnienie organizmu, dlatego należy codziennie wypijać 2 litry wody.

Konsultacja kosmetologiczna Wrocław

Konsultacja u kosmetologa jest pierwszym krokiem w rozwiązaniu wielu problemów skórnych oraz ustaleniu odpowiednich strategii pielęgnacyjnych. Konsultacja kosmetologiczna w Soft...

Mezoterapia igłowa

Mezoterapia to procedura medyczna, która zdobyła uznanie w świecie medycyny estetycznej dzięki swoim rewolucyjnym i skutecznym działaniom. Jeżeli zastanawiasz się...