Strona główna / Rozwiąż problem / Grudki perliste

Grudki perliste

Grudki perliste

Grudki perliste zlokalizowane są na częściach intymnych mężczyzn i kobiet. Nie są one chorobą weneryczną, wirusową czy bakteryjną, uważane są za zmiany fizjologiczne. Są to zmiany całkowicie nieszkodliwe, nie są przenoszone drogą płciową i nie są zaraźliwe. U mężczyzn grudki perliste prącia to małe wypukłości, które tworzą się na grzbiecie żołędzi. Grudki są małe, gładkie w dotyku, mają biały kolor i rozmiar od 1 do 3 mm. Bardzo często tworzą one na zewnątrz kilka łańcuchów, które są podobne do sznurków pereł i dlatego pojawiła się nazwa perliste grudki. Nie powodują bólu i zgodnie z ogólnymi statystykami, występują w 20% męskiej populacji. Obecność perlistych grudek prącia w żaden sposób nie wpływa na możliwość współżycia seksualnego. Jednak ich występowanie na częściach intymnych może powodować dyskomfort psychiczny i poczucie zawstydzenia w sytuacjach intymnych.

Grudki perliste u kobiet występują na sromie, a ich wygląd jest podobny do męskich formacji. Często mylone są z kłykcinami, z tego powodu potrzebna jest diagnostyka różnicowa wykonywana przez specjalistę dermatologa.

Grudki perliste mogą być przyczyną niezadowolenia z wyglądu swoich części intymnych oraz dyskomfortu psychicznego. Usunięcie ich jest możliwe i może być wykonane po konsultacji z dermatologiem.

W Soft Skin Clinic zajmujemy się usuwaniem grudek perlistych. Zapewniamy pełny komfort i dyskrecję.

Przyczyny powstawania grudek perlistych

Grudki perliste nie są chorobą zakaźną przenoszoną drogą płciową. Częstość występowania grudek perlistych to około 14,3–48% populacji, zmiany częściej diagnozuje się u chłopców w okresie dojrzewania oraz u młodych mężczyzn. Z obserwacji wynika, że z wiekiem zmniejsza się częstości pojawiania się grudek perlistych. Brak obrzezania oraz przynależność do rasy negroidalnej, a także wzmożona aktywność seksualna prawdopodobnie zwiększają częstość występowania grudek perlistych. Uważa się, że grudki perliste są zmianami fizjologicznymi o niepoznanym do końca mechanizmie powstawania. Wśród powodów wymienia się między innymi:

• Zatkanie gruczołów łojowych, co zwiększając uwalnianie sebum.
  • Zaburzenia hormonalne w okresie dojrzewania, gdy liczba androgenów znacznie wzrasta, prowadzi do nadmiaru smegmy (biała lub żółtawa wydzielina gromadząca się pod napletkiem u mężczyzn, u kobiet pod łechtaczką). Zwiększa to ryzyko podrażnienia i infekcji skóry.
  • Nieprawidłowości w procesach metabolicznych organizmu.
  • Niedobór witamin może również powodować pojawienie się grudek perlistych. W dużym stopniu wpływa na to brak tokoferolu i retinolu. Substancje te są niezbędne do prawidłowego rozwoju nabłonka, co bezpośrednio wpływa na wygląd skóry w całym ciele.
  • Dziedziczność. W około 75% przypadków grudki perliste są dziedziczone.

Ponadto niektórzy lekarze uważają, że grudki perliste prącia przyczynę mają w nieodpowiedniej higienie. Sprawa dotyczy nie tylko gromadzenia się smegmy, ale także produktów odpadowych. Często występowanie perlistych grudek obserwuje się w wieku od 10 do 13 lat. Ale w niektórych przypadkach grudki mogą pojawić się po 20-25 roku życia, gdy dana osoba prowadzi aktywne życie seksualne.

Grudki perliste – objawy

Grudki perliste to malutkie i bezbolesne formacje w kształcie stożka z doskonale matową powierzchnią przypominającą perły, które znajdują się na koronie żołędzi prącia. Zwykle grudki perliste otaczają podstawę głowy prącia w kształcie pierścienia, w jednym lub dwóch rzędach. Bardzo często perłowe grudki są mylone z brodawkami narządów płciowych lub kłykcinami. W przeciwieństwie do grudek perłowych, kłykciny mogą tworzyć się w zewnętrznym obszarze narządów płciowych i powodować nieprzyjemne i bolesne odczucia.
Grudki perliste nie powodują obrzęku, stanu zapalnego czy krwawienia, a także nie mają wpływu na normalne funkcjonowanie kobiety lub mężczyzny.

Grudki perliste a kłykciny

Grudki perliste często mylone są z kłykcinami. Rozróżnienie ich jest bardzo istotne i wpływa na sposób leczenia. Grudki perliste to niegroźne zmiany skórne, które nie są zakaźne, natomiast kłykciny są zakaźne, spowodowane wirusem brodawczaka ludzkiego HPV. Kłykciny kończyste pojawiają się w tych samych, ale również w innych miejscach niż grudki. Znajdują się m.in. na żołędzi, wędzidełku napletka, na rowku zażołędnym i odbycie. Guzki mogą przybrać kolor różowy lub brunatny o brodawkowatej powierzchni. W przypadku kobiet kłykciny obejmują nie tylko wargi sromowe, ale również pochwę, cewkę moczową i szyjkę macicy. Zmianom niekiedy towarzyszy świąd lub nawet dolegliwości bólowe. Ze względu na podobieństwo objawów, należy bezwzględnie skonsultować powstałe zmiany z lekarzem, który postawi właściwą diagnozę na podstawie ich wyglądu.

Diagnostyka grudek perlistych

Diagnostyka grudek perlistych zajmuje się lekarz dermatolog. On na podstawie badania (również dermaskopem) postawi diagnozę i zróżnicuje je od innych zmian chorobotwórczych. Grudki perliste mogą poprzez swoją obecność na narządach płciowych wywoływać różne emocje i lęki. W takim przypadku należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza i poddać się diagnozie i leczeniu. W Soft Skin Clinic zapewniamy diagnostykę oraz sprawdzone metody usuwania grudek perlistych z części intymnych mężczyzn i kobiet.
Ważne jest, aby samodzielnie nie podejmować się „diagnozowania”. Grudki perliste mogą być mylone z wysypką lub innymi zmianami. Niektórzy pacjenci próbują wyciskać grudki perliste, co może powodować ból, infekcje oraz tworzenie się blizn. Jest to absolutnie niewskazane.

Grudki perliste leczenie

Często pacjenci zadają pytanie, czy grudki perliste znikną samoistnie. Niestety, prawdopodobieństwo tego jest bardzo małe, jednocześnie istnieje ryzyko, że ich ilość będzie wzrastać. Z doświadczenia klinicznego wiemy, że maści oraz inne preparaty są mało skuteczne, stosując je nie udaje się całkowicie zlikwidować grudek perlistych.
Leczeniem skutecznym w przypadku grudek perlistych okazuje się laseroterapia. Jest to zabieg bezpieczny, nieinwazyjny, nie ma po nim powikłań. Wykonywany jest przez lekarza dermatologa.

Perliste grudki jak usunąć?

Laserowe usuwanie grudek perlistych nie wymaga znieczulenia ogólnego. Przed zabiegiem nakładana jest miejscowo maść znieczulająca. Grudki lub ich części odparowuje się za pomocą zogniskowanej wiązki lasera Fotona. Wiązka lasera nie powoduje uszkodzenia otaczającej, zdrowej tkanki, dzięki czemu nie ma obawy o pojawienie się blizn. Zabieg laserowy jest bezpieczny i skuteczny.

• Zabiegi przy użyciu Ciekłego azotu. Na grudki perłowe ma wpływ ekstremalne zimno. Ta procedura nie ma prawie żadnych skutków ubocznych. Krioterapia jest uważana za bardzo skuteczną metodę w walce z grudkami perlistymi. Efekt po zabiegu jest trwały, z reguły grudki nie pojawiają się. Zabieg krioterapii powoduje nagłe zamrożenie grudek perlistych i samoistne odpadnięcie.
  • Chirurgiczne usuwanie grudek perlistych. Zabieg chirurgiczny trwa około godziny. Usuwanie grudek perlistych tym sposobem polega na znieczuleniu miejscowym okolicy, z której będą wycięte zmiany. Po czym chirurg rozcina skórę wokół grudki i wycina ją. Po zakończeniu procedury niezbędne jest założenie szwów, które wyjmuje się po 1-2 tygodniach na wizycie kontrolnej. Interwencje chirurgiczne stosuje się najrzadziej.
  • Usunięcie zmiany przeważnie jest trwałe, ale czasami grudki odrastają. W takim przypadku, istnieje wskazanie do powtórzenia zabiegu.
  • Po zabiegu Pacjent musi przemywać miejsca, w których była przeprowadzana procedura specjalnym środkiem zaleconym przez lekarza. Perliste grudki prącia domowe sposoby

Leczenie grudek perlistych w Soft Skin Clinic

Leczenie grudek perlistych jest wykonywane w Soft Skin Clinic po postawieniu diagnozy, dokonaniu oględzin zmian do usunięcia i dokładnym określeniu czy zaistniałe zmiany są grudkami perlistymi czy są to zmiany o innym charakterze. W wyborze metody leczenia konieczne są również informacje o ogólnym stanie zdrowia i przyjmowanych lekach. W naszej klinice zabiegi usuwania grudek perlistych odbywają się w komfortowej atmosferze, z zachowaniem dyskrecji i zasad bezpieczeństwa. Cena zabiegu uzależniona jest o wybranej metody oraz wielkości zmian.

Domowe sposoby, które mogą wspomóc leczenie grudek perlistych

• Sok z aloesu – wcieranie w miejsca występowania grudek perlistych.
  • Nagietek – łyżkę suchych kwiatów zalać pół lirem wrzącej wody. Pozostawić do zaparzania a po wystudzeniu, przecedzić i przemywać perliste grudki.
  • Nagietek i miód – posiadając nalewkę z nagietka, można jej użyć w proporcji: szklanka ciepłej wody, łyżeczka nalewki i łyżeczka miodu. Po wymieszaniu wszystkich składników nanieść na zmiany skórne.
  • Olejek z drzewa herbacianego i olejek rycynowy mogą być stosowane trzy razy dziennie i nanoszone na penisa za pomocą wacika.

Czy domowe sposoby na grudki perliste przyniosą oczekiwane efekty?

Stosowane na grudki perliste domowe sposoby mogą doprowadzić do ich zmniejszenia, jednak nie ma gwarancji ich zniknięcia.
Warto pamiętać, aby zawsze w przypadku pojawienia się różnych zmian na narządach płciowych udać się na konsultację dermatologiczną.

Zamykanie zmian naczyniowych

Problemy z naczynkami przybierają różne formy: rumień, teleangiektazje (potocznie zwane pajączkami lub nawet błędnie popękanymi naczynkami), a także naczyniaki. Broń...